Czytelnia

mgr Zbigniew Kasprzyk

tel. 501 471 825
Umów się online

Ruch porzedłuża młodość

Literatura naukowa na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci przedstawiła bardzo obszerny materiał poświęcony potreningowym zmianom w funkcjach i strukturach ludzkiego organizmu.

Systematyczna aktywność fizyczna nie tylko wpływa stymulująco na prawidłowy wzrost i rozwój w okresie dzieciństwa i młodości, ale także zapewnia utrzymanie zdrowia i kondycji w wieku dorosłym, spowalnia proces starzenia oraz łagodzi dolegliwości wieku starszego. Szczególnie wiele uwagi poświęca się roli aktywności fizycznej w kształtowaniu kondycji układu sercowo-naczyniowego, sprawności wykorzystywania tlenu, oraz usprawnieniu mechanizmów odpornościowych. Serce pobudzane do częstego wysiłku jest zmuszone dostosowywać się do zwiększonych wymagań, co objawia się jego rozrostem i zwiększoną zdolnością do pompowania krwi. W niektórych przypadkach wydajność pracy serca wzrasta nawet dwukrotnie w stosunku do okresu przed rozpoczęciem treningów. W efekcie, człowiek ma większe poczucie komfortu, nie męczy się szybko i jest w stanie w każdej chwili podjąć i znieść nieoczekiwany wysiłek. Poddawany ćwiczeniom fizycznym organizm doskonali funkcjonowanie wątroby, gruczołów dokrewnych, gospodarkę hormonalną i enzymatyczną. Systematyczna aktywność sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej, zabezpiecza przed spadkiem masy i siły mięśniowej, zmniejsza sztywność stawów, usprawnia zakres ruchów oraz chroni układ kostny przed demineralizacją i zrzeszotnieniem tkanek (osteoporozą). Należy mieć na uwadze, że osoby aktywne fizycznie także chętniej przestrzegają innych zachowań prozdrowotnych, jak: racjonalny sposób żywienia, rezygnacja z nałogów, dbanie o właściwy cykl pracy i wypoczynku, itp. Nic więc dziwnego, że wzajemne łączenie aktywności fizycznej z właściwą dietą i wypoczynkiem jest jednym z najważniejszych czynników zapewniających witalność, sprawność i zdrowie na długie lata.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Sportowe zajęcia grupowe

Wrze 11, 2014 Trening zdrowotny

Zajmują ważne miejsce w aktywności ruchowej ze względu na wszechstronne rozwijanie różnych cech sprawności oraz ogólnej wydolności fizycznej.

czytaj więcej

Jazda na rowerze

Wrze 11, 2014 Trening zdrowotny

Treningi rowerowe, ze względu na mniejszą intensywność stwarzają możliwość przedłużenia czasu wysiłku, dzięki czemu łączny koszt kaloryczny pracy mięśniowej może być wysoki

czytaj więcej